понеділок, 3 червня 2013 р.
Роздрібна торгівля оффлайн залишиться потрібною
У майбутньому покупець буде з народження навченим швидко орієнтуватися у великій кількості інформації. Він віддасть перевагу купівлі з максимальною зручністю, витрачаючи мінімум часу і зусиль. Але при цьому захоче від ритейлу, щоб роздрібне середовище відповідало його стилю та способу життя.
У розвинених країнах практично все готово для переходу ритейлу в онлайн. Практично - але не все. Незважаючи на всю зручність і вигідність покупок в онлайні, на численні інновації для роздрібної торгівлі в інтернеті, чогось не вистачає. Щоб відбулася друга і остаточна онлайн-революція в ритейлі, потрібні не тільки магазини майбутнього і гігантські вкладення в нову інфраструктуру - потрібно змінити ментальність масового покупця, який звик ходити в магазин.
Такий шлях розвитку ставить перед ритейлерами дуже важкі питання - в першу чергу про баланс офлайну і онлайну.
У найближчі десятиліття магазини, в які ми ходимо, повністю зміняться. Місце паперових цінників займуть гнучкі наклейки з сенсорним екраном, з яких можна буде дізнатися про товар все, що потрібно: властивості, дату і місце виготовлення, технологію приготування, хімічний склад, калорійність, сумісність з іншими продуктами і так далі. На цих наклейках може бути навіть меню, щоб орієнтуватися в інформації. Все це можна буде прочитати на місці, а можна - завантажити в свій телефон, щоб вивчити потім. Всі кошики та візки будуть забезпечені фотоелементами і чіпами, які будуть визначати і запам'ятовувати все, що ви склали в кошик.
Візки можуть бути самохідними, з дистанційними пультами, працюючими на єдиній хвилі. Пульт можна буде взяти на вході в магазині, а можна налаштувати свій, як зараз налаштовується взаємодію пристроїв по Bluetooth. Або взагалі завантажити додаток і керувати візком зі свого смартфона. Візки будуть сумісні з багажниками автомобілів і навчаться самі вивантажувати товар в машину. Ті, хто не на автомобілі, зможуть поставити оплачені покупки в спеціальну комірку і вказати адресу. До вечора все привезуть.
Магазину майбутнього не знадобляться ні касири, ні каси, ні термінали для прийому пластикових карт. Він може бути частиною багатофункціонального електронного ключа від машини, будинку, гаража і так далі. Підійшовши з візком до одного з електронних екранів магазину, ви натиснете на іконку «заплатити», після чого термінал миттєво вважає з чіпа кошика список всього, що в неї поклали, і інформацію з вашого платіжного чіпа. Покупцеві залишиться лише переглянути список на екрані і підтвердити платіж. Може бути, пін-кодом, а може бути, і біометрією - натисканням пальця або скануванням сітківки ока.
Касири зникнуть зовсім, а продавців замінять оператори сервісів.Проте збережеться функція консультантів, оскільки люди частіше бажають слухати і спілкуватися, ніж читати.
Термінали магазину дозволять робити багато чого з того, що сьогодні здається нереальним. Виписати зі складу додатковий товар, якого немає в залі. Замовити покупки на завтра або на будь-який інший день.
А місце сьогоднішніх знижкових карт займуть індивідуальні програми ціноутворення, засновані на історії покупця. Магазин буде знати, що клієнт і члени його сім'ї купували за останні кілька років. Якщо за цей час сім'я придбала 200 пляшок молока і один кавун, то на молоко клієнт отримає пристойну знижку, а от кавун йому продадуть з націнкою.
У магазинах одягу та взуття будуть скрізь стояти сканери фігури, які миттєво видаватимуть покупцеві його розмір. Можна буде навіть замовити підбір комплекту речей за стилем, кольором, сезону, ціною. І не чекати, поки до вас підійде продавець.
Якщо ви прийдете в магазин за кріслом, телевізором, музичним центром або спортивним тренажером, то відразу, на голограмного картинці, побачите, як річ, котра вам сподобалася впишеться в інтер'єр вашої квартири.
Покупець зможе просто в магазині дізнатися, скільки прослужать зимові чоботи з урахуванням погоди в регіоні, через скільки місяців продавиться крісло з урахуванням ваги людини, яка буде в ньому сидіти, або на скільки вистачить пральної машини, якщо прати білизну по три рази щодня.
Тепер магазин стане середовищем, котре гнучко підлаштовується під покупця, середовищем, яке набагато ширше фізичного простору магазину. Це середовище буде аналізувати його звички і купівельну поведінку. Вона буде його гідом і помічником у процесі шопінгу, посередником між ним і виробником. Завдяки цьому середовищу магазин перестане бути просто приміщенням з товарами на полицях. Він перетвориться на живий і мінливий організм, обслуговуючий індивідуальні потреби кожного покупця.
З розвитком онлайн-середовища багатьом покупцям стане взагалі все одно, де і як купувати - в магазині, з дому, у вагоні метро, на лавочці в парку. Не виключено, що фірмові мережі на кшталт Apple замість магазинів почнуть відкривати демосалони: подивитися, помацати, поміряти можна в салоні, а купити - в онлайні, зі свого смартфона.
І все ж магазин, навіть змінившись, завжди буде місцем, куди люди ходитимуть за емоціями, враженнями та спілкуванням, а покупки - тільки для того щоб поєднати приємне з корисним.