пʼятниця, 31 травня 2013 р.
Людиноподібний робот допомагає заробляти
Викликати посмішки і захват у публіки, рекламуючи дорогі товари - поки основне покликання антропоморфних роботів, але потенціал цього ринку відкриває неосяжні горизонти. Людиноподібний робот - самий універсальний механізм: він може зварити каву, пропилососити квартиру, відкрутити колесо у автомобіля, замінюючи вузько спрямовані механізми. До того ж він може працювати там, де небажано знаходитися людині: при підвищеній радіації, на пожежах, в розгерметизованому відсіку космічної станції.
Створення кращих людиноподібних роботів довго залишалося прерогативою держави, силових відомств і великих корпорацій. На кошти корейського уряду створений робот Hubo, що вміє пробиратися по завалах і їздити на скутері. 130-сантиметровий Asimo, одягнений в пластикові панелі, 30 років живе на гроші Honda: нинішнє 11-е покоління вміє бігати зі швидкістю 6 км / год, обходити перешкоди, розуміти команди, подавати людині каву і булочки, грати у футбол. Petman - страхітливий тип в армійських черевиках, що нагадує Термінатора, - створений компанією Boston Dynamics для американської армії.
Але поступово ситуація почала змінюватися, в бізнесі з'явилися невеликі виробники. У 2005 році французький IT-спеціаліст Брюно мезонів створив незалежну компанію Aldebaran Robotics, зумів залучити кілька десятків мільйонів доларів (зокрема, $ 13 млн від Intel) і створив невеликого андроїда Nao, проданого по всьому світу вже в кількості 3000 примірників.
На ринку роботів очікується такий самий бум, як на комп'ютерному ринку, однак, щоб народився попит, робот повинен виглядати класно і коштувати при цьому не дорожче $ 2000-3000. Роботи компанії Double Robotics живуть серед людей і спілкуються з ними, - це 2-колісний візок зі вставленим в нього телескопічним стрижнем, на якому закріплений iPad. По командах оператора, переданим через інтернет, візок їздить, а iPad змінює висоту. Все задоволення коштує $ 2000 і дозволяє працювати з дому і при цьому майже нормально спілкуватися - поговорити з колегами, заїхати в кабінет до начальника, постояти на летючці. На січень 2013 були намічені перші поставки.
Перший робот-антропоморф - побудований в 2008 році 40-сантиметровий AR-200 - умів ходити, танцювати, ворушити руками, говорити, «бачити» предмети і на основі цього бачення орієнтуватися в просторі. Але головне, вміння роботів в принципі було безмежним: робот виконував закладені програми і навчання новій дії означало просто написання ще однієї програми. За тією ж схемою працює французький Nao і багато інших.
Їх вдається з вигодою використовувати: її орендував для демонстрації свого туристичного потенціалу уряд Північної Осетії, їх купила для свого музею техніки на Ризькому вокзалі в Москві РЖД, купляли вузи для навчання студентів програмуванню, а головними покупцями ставали компанії - в рекламних цілях. З десяток купила мережа японських ресторанів «Дві палички», а 20 роботів орендувала до відкриття мережі своїх салонів на Уралі Honda.
В наш час роботи для бізнесу користуються неабиякою популярністю. Головне застосування такої техніки - маркетинг, зараз йдуть переговори про постачання декількох десятків роботів в офіси продажів МТС, готуються поставки в США. Серед покупців минулого року - Сбербанк Россії і його казахстанський підрозділ. Організаційне ноу-хау - надання роботів разом з віддалено працюючими операторами, здебільшого інвалідами.